Automatyka bramowa w konstrukcjach skrzydłowych i przesuwnych

Bramy wjazdowe, które zostaną wyposażone w automatyczny system otwierania i zamykania stają się bardzo komfortowe w użytkowaniu. Trzeba jednak pamiętać, że o ich prawidłowym funkcjonowaniu decyduje dobór napędu, dostosowany do bramy przesuwnej lub uchylnej, a także dobrze wykonany montaż. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat automatyki bramowej w konstrukcjach skrzydłowych i przesuwnych – http://www.bramykolobrzeg.pl/oferta/automatyka.

Automatyka bramowa – konstrukcje skrzydłowe

W czasie wyboru napędu trzeba bazować przede wszystkim na granicznych wartościach, jakie podawane są przez poszczególnych producentów napędów. Parametry posiadanej bramy nie mogą być większe od tych, jakie znajdują się w instrukcji obsługi konkretnej automatyki. Najważniejsze są tutaj waga bramy i długość pojedynczego skrzydła. Kupując napęd do bramy skrzydłowej zawsze trzeba uwzględnić zapas “mocy” siłownika – przynajmniej 30%. Wartość ta zależna jest od:

– oporów, jakie może napotkać brama w czasie jej użytkowania,
– materiału wykonania bramy: uwzględnić należy tu zmieniający się ciężar drewnianych konstrukcji, których waga zwiększa się podczas nabieranie wilgoci,
– procentu wypełnienia bramy: im jest on większy, tym większy powinien być zapas “mocy”.

Aby zamontować w bramie ze skrzydłami napęd, należy zdecydować się na jeden z trzech jego rodzajów: siłownik z ramieniem łamanym, napęd śrubowy albo częściowo ukrytym pod powierzchnią ziemi. Siłowniki śrubowe i ukryte w gruncie stosuje się przy wszystkich bramach skrzydłowych. Natomiast napęd z ramieniem łamanym nadaje się wyłącznie do bram skrzydłowych na słupkach murowanych (ceglanych albo betonowych). Siłowniki mocuje się tutaj dwuczęściowo: bezpośrednio do skrzydła oraz do bocznego słupka.

Automatyka bramowa – konstrukcje przesuwne

Zawsze trzeba pamiętać o tym, że (tak jak w przypadku bram skrzydłowych) najważniejsze parametry, które pozwalają na właściwie dopasowanie napędu do bramy, zawsze dostarcza producent danej automatyki – wszystko opisane jest bowiem w instrukcji. Dzięki takim informacjom można idealnie dopasować napęd – robi się to mając na uwadze przede wszystkim wagę i długość bramy. I tak:

– waga – przedstawia maksymalny ciężar, do jakiej może być użyta automatyka bramowa,
– długość – określa maksymalne światło wjazdu, to znaczy odległość na jaką napęd będzie w stanie (w najwyższym stopniu) przesunąć bramę; jest to bardzo ważna informacja, ponieważ dobranie za małego światła wjazdu może spowodować, że przez automatycznie otwieraną bramę trudno będzie swobodnie przejechać autem.

Kiedy maksymalny ciężar i światło wjazdu bramy zbliżają się do najwyższych możliwych wartości, jakie podane zostały przez producenta konkretnego napędu, to lepiej zdecydować się na zakup automatyki, która wyposażona będzie w siłownik o większej mocy. Dzięki temu zapobiegnie się przeciążeniu silnika, który zasila pracę takiego napędu. Tak jak w przypadku bramy uchylnej, tak i tutaj o zapasie mocy decyduje kilka najważniejszych czynników:

– materiał wykonania bramy przesuwnej – kiedy jest ona zrobiona z drewna, to jej ciężar będzie się zawsze zwiększał przy nabieraniu wilgoci,
– płynność otwierania się bramy – im płynność jest większa, tym mniejszy zapas mocy potrzebny jest do komfortowego funkcjonowania całości,
– konstrukcja bramy – w modelach samonośnych zapas mocy nie może być mniejszy niż 30%, natomiast w modelach szynowych zapas ten nie może być mniejszy niż 50%.

Jeśli chodzi o montaż napędu, bardzo ważne jest tutaj miejsce zamocowania siłownika. Niezależnie od tego, czy jest to model samonośny czy też brama poruszająca się po szynie, siłownik musi znaleźć się na stalowym albo betonowym podwyższeniu. Taka lokalizacja uchroni go przez zalaniem (lub nawet podtopieniem). Do tego celu można wytworzyć albo niewielki betonowy fundament albo solidną konstrukcję ze stali – tak naprawdę materiał wykonania nie jest tu istotny. W bramach poruszających się po szynie, siłownik trzeba umieścić jak najbliżej słupka, natomiast w bramach samonośnych napęd instaluje się tak, aby koło zębate siłownika znalazło się pomiędzy wózkami bramy. Jak więc widać, niezależnie od typu bramy, wprowadzenie automatyki sprawi, że korzystanie z niej będzie łatwe i niezwykle wygodne.

Leave a Comment